Hans Büchenbacher- Projekt

Foto Mayer Info3
Schon in Peter Staudenmaiers Dissertation und Forschungsarbeit über Anthroposophen in den Zeiten des Faschismus* nimmt der Anthroposoph Hans Büchenbacher eine heraus ragende, weil freie und kritische Position gegenüber dem Nationalsozialismus ein - ganz offensichtlich unter Anthroposophen dieser Zeit eine Ausnahmeerscheinung: "There were significant divisions within the mainstream Waldorf faction as well, which are explored extensively in the secondary literature; ex post facto anthroposophical accounts often view Maikowski and Klein, for example, as excessively willing to compromise with Nazi demands. A number of other important Waldorf figures, such as Eugen Kolisko or Ernst Weißert, appear to have taken a more consistently oppositional stance toward the regime. On the attitudes of Jewish Waldorf teachers who were forced to leave the schools in the early years of the Nazi era, see the excerpts from Hans Büchenbacher’s memoirs.." (S. 316 in einer Fußnote)
Während der anthroposophische Mainstream damals wie heute lieber Verschwörungstheorien folgt, und den "katholischen Ansturm wider den Okkultismus" (Karl Heise), Freimaurer und abstrakte ahrimanische Umtriebe geißelt (und damit ablenkt von internen Fehlentwicklungen), war Büchenbachers Blick klar und unbestechlich.

Er war nach nationalsozialistischen Kriterien "Halbjude", was ihn von vornherein Repressionen durch die deutsche Geheimpolizei ausgesetzt und ihn zur Emigration gezwungen hatte: "SD agents routinely emphasized the role of Jewish members in the anthroposophical leadership, pointing to two figures in particular, Hans Büchenbacher and Alexander Strakosch, who had served on a coordinating committee for the Anthroposophical Society in 1933 and 1934. Both men were considered Jews according to Nazi criteria and were eventually forced to emigrate to Switzerland. Büchenbacher (1887-1977), who counted as “half-Jewish” under the Nuremberg laws because his father was of Jewish origin, was raised Catholic and had fought for Germany as an officer on the front in WWI. Such niceties were lost on anthroposophy’s adversaries, who saw Jews in anthroposophist ranks even when they weren’t there. In May 1934 the SD alleged that the head of the Munich branch of the Anthroposophical Society, Heinrich Leiste, was Jewish. The Bavarian political police replied a few weeks later with information on Leiste, explaining that he was in fact ‘Aryan.’ Misinformed assertions such as these were common. An SD memorandum from October 1934 claimed that Guenther Wachsmuth and Hermann Poppelbaum, head of the Anthroposophical Society in Germany, were both Jews and lived in Stuttgart, a center of anthroposophical activity. Neither was in fact Jewish, but claims to the contrary persisted in SD documents for years, purporting to reveal the “Jewish influence in anthroposophy.”"*

Der Mayer Info3- Verlag bereitet momentan eine Herausgabe von Schriften Hans Büchenbachers vor; als Herausgeber dient Ansgar Martins vom Waldorfblog: "Hans Büchenbacher sah als Vorstandsmitglied der Anthroposophischen Gesellschaft in Deutschland bewusster als die meisten anderen Anthroposophen die Machtergreifung Hitlers schon früh als Weg in den Untergang.
In seinen nach dem Krieg verfassten “Erinnerungen” kommentiert Büchenbacher schonungslos seine Beobachtungen und auch das Versagen der Anthroposophischen Gesellschaft einschließlich Teilen des Dornacher Vorstands angesichts des Nationalsozialismus. Hans Büchenbacher, Offizier im Ersten Weltkrieg, von Rudolf Steiner zum Redner berufen, war Philosoph, Buchautor, Lehrer für Anthroposophie und u.a. Freund des in Auschwitz ermordeten Komponisten Viktor Ullmann. Er starb 1977 in der Schweiz."

Auch Martins geht in seinem Blog auf das Buchprojekt ein: "Mit großer Verbitterung beschrieb der promovierte Philosoph und glühende Steiner-Anhänger, was er als ideologischen (Selbst-)”Verrat” seiner geliebten Anthroposophischen Gesellschaft im nationalsozialistischen Deutschland erlebte. Der als “Halbjude” ab 1933 sukzessive aus dem Vorstand der deutschen Anthroposophen Gedrängte hatte ironischerweise bereits im Mai 1922 einen deutschnational motivierten Anschlag auf Rudolf vereiteln können.
Seine bewegte Biographie führt tief in den Untergrund des alternativkulturell- okkultistischen Labyrinths von Kaiserreich und Weimarer Republik – und in die abgründigen Positionen deutscher Anthroposophen im Hitler-Fieber, von denen manche gar das Verbot der Anthroposophischen Gesellschaft durch die Nazis 1935 begrüßten, so Büchenbacher: “Dass die Anthroposophische Gesellschaft in Deutschland verboten worden sei, wäre ja schliesslich nicht schade, denn sie sei doch imgrunde nur ein Verein von alten Tanten gewesen. Aber jetzt würde eben eine richtige Anthroposophische Gesellschaft entstehen.” Aber Büchenbacher berichtet auch von antinazistischen Steiner-Schülern wie Johannes Hohlenberg, die sich, wie er selbst, 1933 oft nicht nur im Fadenkreuz des Judenhasses, sondern auch zunehmend im Konflikt mit ihren Glaubensgenossen wiederfanden."

Die Finanzierung des Buches ist noch nicht gesichert. Es ist für diejenigen interessant, denen es um eine realistische Geschichte der Anthroposophischen Gesellschaft geht, abseits von Romantisierung, Idealisierung und abstrusen Methoden der Selbsttäuschung und Verleugnung. Ich werde es sicher kaufen.
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P. Staudenmaier, "BETWEEN OCCULTISM AND FASCISM: ANTHROPOSOPHY AND THE POLITICS OF RACE AND NATION IN GERMANY AND ITALY, 1900-1945, Dissertation, 2010

Kommentare

  1. Hört! Hört! Jetzt hört mal zu!

    Peter Staudenmaier hat mir die Erlaubnis erteilt, dass ich Kopien seiner 2010 PhD-Dissertation zur Egoisten-Leserschaft umsonst verbreiten darf. Bitte sendet mir eine Email. Attachment im Format PDF-Datei [Grosse = 3,4 MB, 796 Seiten]

    Tombuoyed [at] aol [dot] com

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    Hear ye! Hear ye! Check it out!

    Peter Staudenmaier has given me permission to distribute copies of his 2010 PhD Dissertation to the readership of Egoisten for free. Just send me an Email. Attachment in a PDF format (Size = 3.4 MB, 796 pages)

    Tombuoyed [at] aol [dot] com

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    BETWEEN OCCULTISM AND FASCISM: ANTHROPOSOPHY AND THE POLITICS OF RACE AND NATION IN GERMANY AND ITALY, 1900-1945

    Peter Staudenmaier, Ph.D. Cornell University, 2010

    ABSTRACT

    The relationship between Nazism and occultism has long been an object of popular speculation and scholarly controversy. This dissertation examines the interaction between occult groups and the Nazi regime as well as the Italian Fascist state, with central attention to the role of racial and ethnic theories in shaping these developments. The centerpiece of the dissertation is a case study of the anthroposophist movement founded by Rudolf Steiner, an esoteric tendency which gave rise to widely influential alternative cultural institutions including Waldorf schools, biodynamic agriculture, and holistic methods of health care and nutrition. A careful exploration of the tensions and affinities between anthroposophists and fascists reveals a complex and differentiated portrait of modern occult tendencies and their treatment by Nazi and Fascist officials.

    Two initial chapters analyze the emergence of anthroposophy’s racial doctrines, its self-conception as an ‘unpolitical’ spiritual movement, and its relations with the völkisch milieu and with Lebensreform movements. Four central chapters concern the fate of anthroposophy in Nazi Germany, with a detailed reconstruction of specific anthroposophical institutions and their interactions with various Nazi agencies. Two final chapters provide a comparative portrait of the Italian anthroposophical movement during the Fascist era, with particular concentration on the role of anthroposophists in influencing and administering Fascist racial policy.

    Based on a wide range of archival sources, the dissertation offers an empirically founded account of the neglected history of modern occult movements while shedding new light on the operations of the Nazi and Fascist regimes. The analysis focuses on the interplay of ideology and practice, the concrete ways in which contending worldviews attempted to establish institutional footholds within the organizational disarray of the Third Reich and the Fascist state, and shows that disagreements over racial ideology were embedded in power struggles between competing factions within the Nazi hierarchy and the Fascist apparatus.

    It delineates the ways in which early twentieth century efforts toward spiritual renewal, holism, cultural regeneration and redemption converged with deeply regressive political realities. Engaging critically with previous accounts, the dissertation raises challenging questions about the political implications of alternative spiritual currents and counter-cultural tendencies.

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  2. Nur ein Info-Kommentar? Das ist traurig, bei so einem enorm wichtigen Thema. Man sollte den Hut ziehen vor Büchenbacher, auch virtuell...

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